نیکون حلقه های دیافراگم را سال ها پیش رها کرد. پس Zf کجاست؟

نیکون Zf یک دوربین فول فریم زیبا با تم یکپارچه‌سازی با کنترل‌های دوربین قدیمی است. خوب، دو از سه

نیکون حلقه های دیافراگم را سال ها پیش رها کرد. پس Zf کجاست؟

در سال ۲۰۰۰، نیکون تصمیم مهمی گرفت. تصمیم گرفته شد که لنزهای DSLR دیگر نیازی به حلقه‌های دیافراگم ندارند. پیشرفت در جفت لنز الکترونیکی به این معنی بود که دیافراگم لنز را می‌توان توسط بدنه دوربین کنترل کرد، که بهترین راه برای انجام آن بود و لنزهای DSLR را ارزان‌تر، ساده‌تر و سبک‌تر کرد.

حتماً در آن زمان ایده خوبی به نظر می رسید.

اما نیکون Zf کجاست؟ نیکون به درستی فهمید که عکاسان امروزی ظاهر یکپارچهسازی با سیستمعامل دوربین و کنترل‌های نوردهی خارجی سنتی را دوست دارند و نیکون Zf نسبتاً زیبا و مقرون به صرفه را در پاسخ تولید کردند.

در واقع، این اولین مدل یکپارچهسازی با سیستمعامل نیکون نیست. سال ۲۰۱۳ شاهد عرضه دوربین DSLR فول فریم Nikon Df بودیم، سپس در سال ۲۰۲۱ ما APS-C Nikon Z fc را دریافت کردیم، کمی پلاستیکی اما همچنان زیبا. در زمان خود، هر دو از بهترین دوربین‌های نیکون بودند که می‌توانستید بخرید.

اما این نیکون Zf است که با طراحی دوست داشتنی، کیفیت ساخت عالی و سنسور فول فریم ۲۴ مگاپیکسلی به روز، توجه همه را به خود جلب کرده است. آنقدرها هم گران نیست، همه چیز را در نظر بگیرید.

نیکون حلقه های دیافراگم را سال ها پیش رها کرد. پس Zf کجاست؟

پس حلقه دیافراگم کجاست؟

مشکل Zf و نیکون این است که می تواند تنها دو سوم راه را به سمت نوع دوربینی که قرار است از آن تقلید کند پیش برود، و این به دلیل تصمیم سرنوشت ساز در هدفی است که او در تمام آن سال ها پیش گرفت.

همه چیز به مثلث نوردهی بستگی دارد: سرعت شاتر، دیافراگم لنز و تنظیم ISO. بهترین دوربین ها فوجی فیلم با دوربین های سری X-T و X-Pro خود با سرعت شاتر و صفحه های ISO در بالا و حلقه های دیافراگم روی لنزها موفق شده است. می توان گفت که این همان چیزی است که باعث شهرت فوجی فیلم و موفقیت بعدی آن شد.

اما در حالی که Nikon Zf دارای صفحه‌های سرعت شاتر و ISO است، نیکون دیگر لنزهایی با حلقه‌های دیافراگم نمی‌سازد. سالهاست که اینطور نیست حتی بهترین لنزهای نیکون Z نیز حلقه دیافراگم ندارند.

درعوض، می‌توانید دیافراگم لنز را فقط از روی بدنه دوربین از طریق کلیدهای فرمان و حالت نوردهی مناسب (M یا A) کنترل کنید. سپس دیافراگم روی یک پنل LCD نسبتا کوچک در صفحه بالایی نمایش داده می شود. این یک چیز نیست.

نیکون حلقه های دیافراگم را سال ها پیش رها کرد. پس Zf کجاست؟

آیا این به نیکون Zf آسیب می رساند؟

احتمالاً چندان زیاد نیست، زیرا هنوز هم دوربین خوبی است، اما تصمیمی که نیکون بیش از دو دهه پیش به نام پیشرفت فناوری و کارایی گرفته بود، دوباره به ذهنش خطور کرده است. البته، بسیاری از عکاسان واقعاً این چیزها را می خواهند و واقعاً به حال و هوای یکپارچهسازی با سیستمعامل علاقه ندارند.

با این حال، بسیاری دیگر متوجه شده‌اند که عکاسی نیز تجربه استفاده از دوربین‌ها است و در می‌یابند که در واقع بر خلاقیت و الهام شخصی آنها تأثیر می‌گذارد. شاید بگویید نباید، اما اینطور است.

آیا نیکون شروع به ساخت لنزهای Z با حلقه های دیافراگم می کند؟ سونی اپتیک فول فریم E-mount خود را دارد و به یک نقطه فروش کلیدی حتی برای تیراندازهای غیررترو تبدیل شده است.

یا درست است که لوازم الکترونیکی دوربین را نمی توان به راحتی برای کنترل دیافراگم مبتنی بر لنز پیکربندی کرد، یا اینکه نیکون نمی خواهد بپذیرد که تصمیم بدی گرفته است؟

اگر همه چیز همانطور که هست بماند، به نظر من نیکون Zf تنها دو سوم تجربه یکپارچه‌سازی را که برای آن طراحی شده است، ارائه می‌کند.

0 مورد نقد و بررسی

→ خواندن مطلب قبلی

عرضه ۵ دوربین سونی از جمله پرچمدار A1 IIدر سال ۲۰۲۴

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین